Hoe mediteren, Mediteren: laagdrempelige gids met 5 aandachtspunten voor beginners

Mediteren: laagdrempelige gids met 5 aandachtspunten voor beginners

EMPTY YOUR MIND

Mediteren is super simpel. Als ik vroeger het woord meditatie hoorde, moest ik meteen aan een monnik, een tempel, kleermakershouding, zonsondergang en wierook denken. Om te mediteren hoef je zelfs niet eens spiritueel aangelegd te zijn. Elke random man/vrouw kan het en zou het moeten doen. Zie het als training voor je geest die je elke dag doet zoals je je tanden poetst. Iedereen heeft last van stress, zeker in een maatschappij waarin we nu leven. De stress die we krijgen is zelfs niet eens door een groot of levensbedreigend gevaar. Zoals aangevallen worden door een uitgehongerd sabeltandtijger of een vijandelijke stam 10.000 jaar geleden. Nu is het meestal je vervelende baas, de 39ste prijs verhoging op je kabeltv, het verkeer, tijdgebrek etc. Ongezonde stress zeg maar. Stress situaties toen moesten “gemakkelijk” te verwerken geweest zijn.

10.000 BC SCENARIO:

  • iedereen in je stam heeft honger (stress bouwt op)
  • men richt de pijlen (letterlijk) op een voorbij wandelend mammoet (stress gepaard met opwinding)
  • Waldo (de slimste van de groep), wordt vertrappelt, breekt en arm en verliest half zijn gebit (hoge niveau van stress)
  • de mammoet stort na een uur harde strijd in (stress aflossing)
  • iedereen is blij, opgelucht en eten hun buik vol (no stress)
  • erna valt men in slaap door naar de open vlaktes en de sterren te staren met het geknetter van een kampvuur op de achtergrond (meditatie)
Hoe mediteren, Mediteren: laagdrempelige gids met 5 aandachtspunten voor beginners

TRAINING VOOR JE GEEST

Net zoals je zou gaan trainen in de gym voor je uiterlijk, is mediteren training voor je innerlijke. Dit om bewuster te worden van jezelf en gevoelens, om meer in het moment te leven, beter en rustiger om te gaan met onverwachtse stresssituaties. Mediteren helpt ook om onaangename gedachten en ervaringen te plaatsen, verwerken of los te laten. Er zijn nog een shit-load aan meditatie gebonden voordelen die ik ga delen in een ander artikel. Je hoeft geen speciaal matje, geen speciale stoel, geen bel, geen new-age achtergrondmuziek of geen ongemakkelijke houding aan te nemen. Je hebt alleen jezelf nodig. Het maakt zelfs niet uit waar je bent, zolang er niet veel lawaai is. Het doel in meditatie is eigenlijk simpel. Namelijk, aan niks proberen denken. Jup, dat is het. Ik zei “proberen”, omdat aan niks denken bijna onmogelijk is. Als je enkel al aan niks ‘probeert’ te denken voor 5 minuten, ben je eigenlijk al aan het mediteren.

Hieronder 5 aandachtpunten om makkelijk van start te gaan met meditatie.

1. Meditatieduur:

Het is niet belangrijk hoe lang je mediteert, maar de frequentie ervan. 5 minuten per dag is al genoeg om te beginnen. Hou het laagdrempelig, maar mediteer alle dagen. Wil je het opvoeren naar 10 minuten na een aantal weken? Doen! Ga je voor 15 minuten? Nog beter! Een gemiddelde minimum voor gevorderden is 20 minuten. Ik weet dat 20 minuten te ambitieus klinkt, zeker voor een beginner. Wil je ervoor gaan? Doe het gewoon! Als je vind dat het tijdrovend is en dat je daardoor meditatie sessies overslaat, verminder dan terug de meditatieduur. Zet een wekker op om het einde van de meditatie-sessie aan te geven. Of gewoon niet, als je nergens meer moet zijn, no problemo. Wel helpt een wekker in het begin om een inschattingsvermogen te creëren voor de duur van een meditatie beurt.

2. Locatie en omgeving:

In de woonkamer, in de slaapkamer, in de tuin, in een park, op het strand. Eigenlijk overal. Wel is het gemakkelijker als het stil is. Voor mij althans. Zo wordt ik minder afgeleid. Ik doe het vooral in de woonkamer of voor ik slapen ga in de slaapkamer. Sommigen vinden het gemakkelijker met “white noise”. Anderen met regen-, wind-, storm- of oerwoud-geluiden, zoals mijn buddy Bernard. Het zou helpen om je op een bepaald geluid te focussen. Download een app en test wat je aangenaam vind. Ik vind het gemakkelijker als het stil is. Wat je vooral wilt vermijden zijn plaatsen met veel lawaai. Zoals mediteren terwijl je op de bus wacht in de stad is niet echt aan te raden. Of als je een peuter hebt die regelmatig en zonder reden de werking van zijn/haar stembanden test, wacht je best tot hij/zij in dromenland is.

Hoe mediteren, Mediteren: laagdrempelige gids met 5 aandachtspunten voor beginners
Bernard is meditating

3. Lichaamshouding en ogen:

Zet je op een stoel of in de zetel, leg je op een bed, kleermakerhouding, lotushouding, het maakt allemaal niet uit. Maak het jezelf vooral comfortabel zodat je op je gemak bent. Ontspan je schouders, armen en benen. Rust je handen op je benen of knieën. Als je liever ligt, rust ze naast je of op je buik. Probeer zo weinig mogelijk te bewegen. Wat belangrijk is dat je wervelkolom in lijn en recht is tijdens de sessie. Als je zittend gaat mediteren is het best dat je rechtop zit. Mocht je toch tegen iets willen leunen, maak gewoon dat je rug recht is, denk aan kussens achter je rug. Ogen open of dicht? Suit yourself. Ik hou ze liever open. Staren naar een object zou het gemakkelijker maken voor sommigen. Ik staar meestal gewoon naar een blanke muur.

Hoe mediteren, Mediteren: laagdrempelige gids met 5 aandachtspunten voor beginners

4. Laat gedachten komen en gaan:

Forceer je niet om aan niks te denken. Het is bijna onmogelijk om aan niks te denken. De keren dat je aan niks denkt tijdens een meditatie-sessie van 10 minuten zijn maar een paar seconden. Zeker in het begin. Als er nieuwe gedachten opduiken laat je ze gewoon gaan. Denk er niet over na en beoordeel ze niet. Zoals vogels die boven je hoofd voorbij zouden vliegen, je laat ze gewoon komen en gaan. Op een drukke dag zal je waarschijnlijk meer opduikende gedachten hebben dan een rustige dag. Helemaal niet erg, forceer je niet en beoordeel de meditatiesessie erna niet. Er bestaan geen goede of slechte meditatiesessies. Hou je vooral aan de frequentie. Elke dag, dat is het belangrijkst.

5. Focus op je ademhaling:

Focus jezelf op je ademhaling. Probeer met de lucht die je naar binnen trekt door je longen te voelen. Voel hoe elk hoekje en kantje van je longen zich opvullen en spanning opbouwen, en bij het uitademen weer tot rust komen. Elke keer je geest afdwaalt in gedachten, breng je de aandacht terug naar je ademhaling. Terug naar je bewustzijn in het nu. Probeer heel rustig in en uit te ademen. Wat bij mij helpt is mijn ademhalingsduur tellen. Ongeveer 7 tellen in en 7 tellen uit. Je zal merken dat je hartslag enorm zal dalen. Freaky, I know. Maar wees gerust, er is nog niemand gestorven tijdens het mediteren.

TOT SLOT

Bovenstaande aandachtspunten zijn beschreven om meditatie laagdrempelig te maken. Meer heb je eigenlijk ook niet nodig. Maar je kan jezelf er meer in gaan verdiepen als je dat wenst. Het komt er telkens op neer dat je bewuster wordt van jezelf in het nu. Als je een absolute noob bent op vlak van spiritualiteit en een overdreven stress-konijn die geen 5 seconden stil kan zitten, kan je ook aan “guided meditation” doen. Betekent eigenlijk gewoon “begeleide meditatie”. Download deze podcast app (gratis), podcasts zijn de shit by the way (thank me later), zoek en “subscribe” bij “meditation oasis”. Als je geen Engels kan…wie kan er nu geen Engels!? Podcasts zijn compleet gratis dus naar mijn mening zoveel keren beter dan een “guided meditation” app waarbij je een abonement neemt en een maandelijkse bijdrage voor moet betalen.

Start vandaag met een sessie van 5 minuten of 10 minuten en deel gerust je bevindingen hieronder. Heb je een andere vraag of opmerking? Just shoot. Of stuur een persoonlijk mail naar info@wolfious.be. Check ook zeker ons artikel over de voordelen van meditatie.

Peace out!

Laat een reactie achter

Vul "reactie" en "naam" in.