Framing, Wat framing is, en hoe het ons dagelijks leven beïnvloed

Wat framing is, en hoe het ons dagelijks leven beïnvloed

Hebben we dan nog een vrije wil in het dagelijks leven, of worden we gebombardeerd met subtiele boodschappen en aanwijzingen die onze perceptie veranderen? Framing is een concept waarin we de wereld bekijken vanuit een bepaald perspectief, afhankelijk van hoe het ons gepresenteerd wordt. Het zijn de overtuigingen en veronderstellingen die we gebruiken om onze wereld te bouwen, en het helpt ons hoe we een situatie waarnemen. 

HET LEVEN DOOR EEN ROZE BRIL ZIEN

Stel je kijkt door een bril met donker getinte glazen, waarbij alles bijna zwart wit weergegeven wordt. En een andere bril met een paar roze glazen, waarbij alles kleurrijker lijkt. We kijken op dezelfde manier naar iets, maar we worden beïnvloed door een bepaalde frame, en wat we daarbij voelen. Frames kunnen onze waarden, onze moraal, voorkeuren en vooroordelen bevatten.

Iedereen die geïnteresseerd is in Neuro-Linguïstisch Programmeren of NLP weet hoe belangrijk taal is als het gaat om het beïnvloeden van ons leven en onze beslissingen. Door simpelweg andere woorden te gebruiken om een bepaalde situatie of gebeurtenis te schetsen, kan ons perceptie van de wereld veranderd worden.

FRAMING IN DE MEDIA

Media framing kan eenvoudig worden beschreven als het perspectief van waaruit een nieuwsverhaal wordt verteld. Hoewel nieuws vaak als objectief en waardevrij wordt beschouwd, is dit zelden of nooit het geval. In feite zijn de meeste nieuwsverhalen waardevol, zowel qua productie als inhoud, maar nieuws is geen exacte weergave van de werkelijkheid. Eerder een reconstructie vanuit verschillende percepties van een klein deel van de werkelijkheid.

Dit wil niet zeggen dat journalisten noodzakelijkerwijs liegen of bewust de waarheid vervormen. Journalisten behandelen bepaalde verhalen met behulp van specifieke bronnen vanuit een bepaalde nieuwshoek en de werkelijkheid construeren door een selectief proces. Bovendien zijn ze beperkt door zowel de werkpraktijken, beperkte middelen en hun relatie met aandeelhouders en managers. Want hoe meer kliks op een artikel of hogere kijkcijfers, hoe meer geld er binnen stroomt.

Vb: Fox News vs. Fox News Latino

Volgend voorbeeld is op dezelfde dag, met dezelfde foto (een nerdy latino jongen die glimlacht), maar met een andere artikelkop in het nieuws verschenen:

Fox News Latino: “In rare move, university grants 22K scholarship to undocumented student.” Goed nieuws.

Fox News Channel: “Money for illegals.” Slecht nieuws.

FRAMING IN POLITIEK

Framing is een belangrijk aspect waar een probleem kan worden benadrukt om een gebeurtenis beter te begrijpen. Het kan de perceptie van het publiek reguleren en ook de acceptatie van een bepaalde betekenis. Omdat politiek een belangrijke rol speelt in de percepties van mensen, kan negatieve framing een enorme impact hebben op ons. Als een gevoelige kwestie, diplomatiek wordt geformuleerd door geen principes te ondersteunen, kunnen de mensen hun eigen beslissingen nemen.
Maar gepreoccupeerde politici kunnen een probleem negatief in kaart brengen en kunnen zo de massa beïnvloeden.

De intuïtie en zorgvuldige interpretatie van het publiek is belangrijk als het gaat om het inkaderen van maatschappelijke problemen. Maar politici gebruiken vaak, of beter gezegd, bijna altijd framing om de inhoud van deze problemen met verschillende, vooringenomen waarden in te kaderen, aangezien deze het publiek beïnvloeden en controleren.

Er is steeds een herkenbare patroon in de agenda van politieke partijen. Een “wij vs zij” mentaliteit creëren: de intentie om een positief doel en visie te bereiken, en een te bestrijden negatief entiteit. De “redders” van de wereld vs de “vernietigers”. Het gedrag dat manifesteert om deze doelen en visie te bereiken, kan negatief of positief ervaren worden in verschillende bevolkingsgroepen.

FRAMING IN ADVERTENTIES

Een adverteerder kan framing gebruiken om de manier te veranderen waarop een consument een product bekijkt. Door simpelweg een paar woorden in een advertentie te manipuleren. Dezelfde technieken kunnen echter ook door concurrenten worden gebruikt. Bijvoorbeeld, hoewel bedrijf A zijn product kan promoten door te zeggen dat het een slagingspercentage van 90 procent heeft, kan de concurrent van het bedrijf het kader wijzigen en zeggen dat het product van bedrijf A één op de tien keer faalt.

SLECHT NIEUWS OF GOED NIEUWS

Stel je krijgt het nieuws van de dokter dat je een diepgewortelde hersentumor hebt die dringend verwijderd moet worden. De dokter verzekerd je dat er 90% kans is op een succesvolle operatie. Of, in plaats van de succesratio, geeft de dokter enkel mee dat er 10% kans is op falen, waarbij het fataal kan aflopen voor jou.

Bij het eerste voorbeeld zal je je ongetwijfeld beter voelen, maar eigenlijk verandert dat niets aan de realiteit. Het is gewoon de kader waarin het vertelt wordt dat bepaalt wat je voelt en hoe je oordeelt over slecht nieuws.

TOT SLOT

De volgende keer dat u een standpunt inneemt over iets, probeer dan te kijken naar wat dat scenario in scène trekt, en of het invloed heeft op de manier waarop u zich voelt. Denk voor jezelf, beoordeel situaties en gebeurtenissen rationeel.

Laat een reactie achter

Vul "reactie" en "naam" in.