Romantiek, De ware aard van de romantiek

De ware aard van de romantiek

IN DE STERREN GESCHREVEN

Romantiek is als een geloof, iedereen weet wat het is en voorstelt: liefde op het eerste gezicht, steigerende koppels, dialogen tijdens fantastische feestmalen, violen en fluiten, in de sterren geschreven staan, balzaalbruiloften, kroonluchters, gelukkige huizen waar betoverende muziek uit stroomt en poëzie die elke lichaamsdeel van de vrouw omtovert in een bizarre oneindigheid. Romantiek wordt niet beschouwd als iets dat we onder controle hebben, het wordt eerder gezien als iets om u aan te onderwerpen. Deze ‘in de sterren geschreven’ liefde is verheven tot het gewaardeerde niveau dat bekend staat als het lot.

FONTEIN VAN DE ROMANTIEK

Dit geloof vult de mannen letterlijk tot ze luchtig zweven door het leven. Als het effect ervan wegvalt of bewust wordt doorgeprikt vallen ze diep, sommigen heel diep in de afgrond. En dan vraagt men zich af waarom zelfmoord het hoogst is bij jonge mannen. Anderen vullen zichzelf steeds meer aan de vaporeuze fontein van de romantiek. Wat er ook tegen hen gezegd wordt, zelfs de scherpste en meest flagrante feiten, stoten terug tegen hun rubberachtige smoorverliefdheid. Sommigen beseffen dat ze vol waren en keren zichzelf binnenstebuiten. De meesten hiervan verschrompelen zich dan van bitterheid en zoeken wraak door overal en met iedereen seks te hebben.

Maar gelukkig zijn er ook die het gif uitspuwen en zich herstellen tot de mannen die ze waren. De weg naar de overwinning is niet om de geïnfecteerde met de waarheid te doorprikken, zodat ze vallen of hun fantasieschelp nog meer vergroten. De bedoeling is om de geïnfecteerden een spiegel voor te houden, zodat ze hun kwalen zien en zichzelf voorgoed kunnen genezen.

VADER VAN DE ROMANTIEK

De hype rond romantiek is te herleiden tot Rousseau. Hij walgde van conservatieve liefde, hij zag het als een leeg emotioneel centrum bedoeld voor ingetogen, wettelijk gebonden samenlevingen. Hij wilde het vervangen door iets met meer passie en waardoor hijzelf gepassioneerd was. Vroeger, vooral in Aristocratisch (maar ook tot in de Romeins) tijdperk, was de passie van mensen gericht op respect, integriteit, eer en macht.

Dit is gevaarlijk”, zei Rousseau. “Het moet worden vervangen door iets anders, iets dat net zo absorberend is.” Hoe Rousseau tot dit idee kwam? Zijn jeugd zoals hijzelf beschrijft: Op mijn knieën vallen voor een meesterlijke minnares, haar bevelen gehoorzamen en moeten smeken om haar vergeving zijn voor mij de meest delicate geneugten geweest.” Dus is hij in de liefde volkomen passief, in zijn denkwereld moet de vrouw de eerste stap zetten. Rousseau feminiseerde de Europese mannelijke persona en gaf de ideale man een vrouwelijke gevoeligheid.

GEROMANTISEERDE CULTUREN

Sinds Rousseau is zowat elke cultuur geromantiseerd, zelfs filosofieën en religies werden erdoor beïnvloed. Muziek draait (meestal) om ‘liefde’. De mate waarin opofferingen worden aangeboden door mannen en de paraatheid om zich te onderwerpen is lachwekkend en tegelijkertijd om van te huilen. Luister maar eens naar een random nummer van Bruno Mars. De meest winstgevende films zijn romantische ‘epics’ zoals ‘Gone with the Wind’ en ‘Titanic’, waarbij het zinken van het schip slechts achtergrond vormt voor de ‘prioriteit’ van de film: de romantiek. Veel vrouwen marcheren door het leven, gevuld met dromen van hyper-romantiek. Ze zijn tot op de rand gevuld met buitensporige verwachtingen.

De hoge aantallen aan echtscheidingen zijn niet te wijten aan morele ineenstortingen. Neen, het is te wijten aan deze bizarre en absurde religie van de romantiek. In vele opzichten is romantiek de vrouwelijke religie. Jubileum vieringen zijn hun religieuze festivals, het bed wordt hun altaar, en seks het heilige sacrament. Je moet maar eens “romantiek, ware liefde, niets van is echt….” zeggen tegen een vrouw, en kijk hoe ze verbittert zal protesteren.

DE UITDAGING VS DE COMPAGNIE

Liefde. Het is de drug van de natuur, een high, waar zovelen verslaafd aan raken en altijd ‘liefde’ moeten voelen in een deel van hun leven. Begrijp me niet verkeerd, ik keur liefde niet af. Mijn bedenkingen gaan over de kortstondige, geromantiseerde vorm van liefde. Bij vrouwen die deze romantische pad volgen, betekent dat de uitdaging de focus wordt in plaats van de compagnie van de minnaar. Geen wonder dat uitdaging zo goed werkt. Als een vrouw eenmaal krijgt wat ze wil, dan zal ze vaak op zoek gaan naar iets anders die de bubbels in haar romantische denkwereld aanwakkert. Hoe meer een man een uitdaging is, hoe meer een vrouw ‘romantiseert’. Het brengt haar als het ware in een staat van tropische vochtigheid zodat zelfs in januari orchideeën in haar broek zouden kunnen bloeien.

SCHOONHEID EN IDEALISME

De vloek van schoonheid (en ook van de zelfzekere, succesvolle man), is dat je bang bent dat je aan het nestelen bent terwijl je een betere aan de haak kon slaan. Het probleem is niet kieskeurigheid, maar idealisme, de Don Juan, de Helen van Troje en noem maar op. Wanneer een man een uitdaging wordt voor een mooie vrouw (en laten we eerlijk zijn, deze vrouwen hebben een legioen aan mannen die ‘romantisch’ proberen te zijn voor haar), wakkert het de romantiek van de vrouw aan. Ze moet haar uitdaging hebben en het ook opdrinken. En zo zweeft de ‘gemiddelde gefrustreerde sukkel’ met zijn hetelucht-romantiek. Wanneer hij verslagen en afgewezen, de vrouwen voor de ‘mannen van testosteron’ ziet gaan en naar de heuvels rennen om zijn onzin te vermijden, knalt en dondert hij naar beneden.

ROMEO EN JULIET

Vrouwen houden van Shakespeare’s ‘Romeo en Juliet’, vooral hoe de ‘in de sterren geschreven’ minnaars de maatschappij trotseren. Toch is romantiek precies wat het stuk veroordeelt. Romeo was verliefd op Rosalind. Maar wanneer Juliet verschijnt, zijn alle gedachten aan Rosalind lang verdwenen. Romeo is vanaf het begin aan het verleiden. Hij begint haar aan te raken. Hij kust haar. En dan verlaat hij haar. Dus waar is de tragedie? “Omdat hun liefde werd geweigerd!” schreeuwen de vrouwen. Het spijt me dames, de waarheid is dat Romeo een zeurderige jongen was. Romeo en Juliet zou een zoete “Much Ado About Nothing” geworden zijn moest Romeo de ruggengraat van Claudio hebben. Het is Romeo’s gebrek aan “mannelijkheid” die de tragedie in het stuk veroorzaakt.

Analyse van het stuk:

Mercutio zegt: “Alas poor Romeo! he is already dead; stabbed with a white wench’s black eye; shot through the ear with a love-song; the very pin of his heart cleft with the blind bow-boy’s butt-shaft: and is he a man to encounter Tybalt”. Al dood! En ze vragen zich af of hij zijn vijand Tybalt kan benaderen.

Zelfs de Verpleegster oordeelt over Romeo: “Blubbering and weeping, weeping and blubbering. Stand up, stand up; stand, and you be a man: For Juliet’s sake, for her sake, rise and stand;”. Romeo is zo radeloos dat hij zelfmoord wil plegen.

De reactie van Laurence op zijn poging tot zelfmoord: “Hold thy desperate hand: Art thou a man? thy form cries out thou art: Thy tears are womanish; thy wild acts denote The unreasonable fury of a beast: Unseemly woman in a seeming man!”

De tragedie in Romeo en Juliet is niet omwille van geweigerde liefde. Het is Romeo die weigert een man te zijn. Hij doodt zichzelf bij zijn eerste kans en doodt ook zo Juliet.

BYPASS DE ROMANTIEK MET EIGENLIEFDE

Hou van jezelf. Ware liefde kan enkel bestaan als je echt van jezelf houdt. Wanneer je van jezelf gaat houden, begin je van het leven te houden. Pas nadat je van het leven houdt, kun je liefde geven en ontvangen van andere mensen. Pas dan heb je de minste verwachtingen van anderen in de dingen die je doet. Zeg maar gerust, het minst manipulatief. En alles wat je dan krijgt van het leven, wordt een compliment aan je leven en niet het centrum. Het centrum ben jijzelf. De meeste mensen brengen hun hele leven door in een afhankelijke staat en vertrouwen op andere mensen om hen te voorzien van ‘liefde’ die eigenlijk gewoon een vermomde vorm van validatie is. Hou eerst van jezelf en volg je passie. Wees passioneel over je eigen dromen met uiterste toewijding en de rest zal volgen.

Wanneer een man zijn dromen en hoogste zelf niet nastreeft, interpreteert de vrouw dat onbewust als gebrek aan liefde voor haar, alsof het blijven concurreren en sterk staan in de wereld haar laat zien dat hij in de relatie geïnvesteerd is. Wanneer mannen lui worden, voelen vrouwen zich eigenlijk verwaarloosd. De pijn en de liefde is echt, het is niet zo eenvoudig zoals zwakke, gefrustreerde mannen denken dat vrouwen bloeddorstige geldwolven zijn. Het vrouwelijke ontwerp voelt onbemind en gedevalueerd wanneer haar man niet in brand staat voor zijn eigen leven en passie.

Vrouwen zijn niet je beste vrienden, maar ook niet je vijanden, ze zijn er voor zichzelf en zullen steeds hun belangen nastreven. Het is ook echt niet zo moeilijk om de beste man te zijn die ze kan krijgen. Werk hard, loop je dromen en passies achterna, train regelmatig en wees geen deurmat zoals een gemiddelde gefrustreerde sukkel die ze kan manipuleren, en je staat al in de top 1% van de mannen.

PASSIONELE LIEFDE VS METGEZEL LIEFDE

Passionele (geromantiseerde) liefde is als een drug. De symptomen overlappen met die van heroïne en cocaïne. Want gepassioneerde liefde verandert de activiteit van verschillende delen in de hersenen, inclusief delen die betrokken zijn bij de afgifte van dopamine. Gepassioneerde liefde moet en zal uiteindelijk slijten. Gepassioneerde liefde is dat schijnbaar oncontroleerbare verlangen die je doet zweven als een heteluchtballon in de vroege fases van een relatie.

Het kan je letterlijk gek maken voor een bepaalde periode. Zelfs als je denkt dat je normaal handelt, verandert op een biologisch niveau je hersenen en lichaam zodanig dat je de ander praktisch fysiek nodig hebt. Het is de brandstof voor die seksdriften waarvoor je de deur van je huis sluit en het hele weekend niet meer buiten komt. Het is een diep verlangen. Een diep verlangen die je hersenen misleidt om eigenlijk…baby’s te maken, want dat is wat het natuur wilt: voortplanting. Een verlangen zo sterk en heet als vuur.

Metgezel liefde daarentegen groeit langzaam door de jaren heen als geliefden hun gehechtheid- en zorgsystemen op elkaar toepassen en naarmate ze op elkaar beginnen rekenen, voor elkaar zorgen en elkaar vertrouwen. Als de metafoor voor gepassioneerde liefde vuur en vlam is, is de metafoor voor metgezel liefde wijnstokken die naar elkaar groeien, verweven en geleidelijk twee mensen samenbinden. Media, kunst en romanticussen lijken alleen de gepassioneerde liefde te beschrijven als echt, terwijl metgezel-liefde, die in de loop van tijd opbouwt en groeit in plaats van fel (en snel) op te branden, weinig aandacht krijgt. Waarom? De snelle krankzinnige brand van gepassioneerde, geromantiseerde liefde is veel interessanter en genereert meer geld. Denk aan het uitgaansleven, muziek, films, baby’s, advocaten, echtscheidingen etc.

DE ROMANTIEK EN HET HUWELIJK

Geen wonder dat wereldwijd de echtscheidingen door de pannen van het dak schieten als liefde wordt gedefinieerd als, de uitdaging van de minnaar, in plaats van de compagnie van de minnaar. Huwelijk tussen mensen is niet meer een ‘heilige’ band, maar een wettelijke toestemmingsakte, iets dat naar stukken kan gescheurd worden wanneer men dat wenst. En iedereen die zich bewust is van huwelijken weet dat ‘romantiek’ er niets mee te maken heeft. Het huwelijk vereist werk. Ga naar een ouder echtpaar, spuw je ‘romantiek’ voor hen uit en kijk hoe ze je uitlachen. Het punt is dat romantiek geen waarde heeft bij het creëren van een duurzaam huwelijk.

“IN GOEDE EN KWADE DAGEN”

George Bernard Shaw zegt dat het huwelijk als “twee mensen in een schip samenbinden” is. kameraadschap houdt huwelijken in stand, niet romantiek. Oorlogsveteranen verachten de oorlog waarin ze vastzitten. Maar als gevraagd wordt om het slagveld te verlaten, zullen ze dat niet doen vanwege hun kameraden. De helse omgeving creëerde banden tussen deze mannen die voor de rest van hun leven stand houdt. Blijvende huwelijken bevatten ook kameraadschap. Het echtpaar gaat door het orkaan van het leven en door de moeilijkheden te overwinnen die naar hen worden geworpen, maakt het hun band nog meer gecementeerd. Liefde is dus geen huwelijken met bloemen en paardenkoetsen. Echte liefde is diepe financiële problemen of een ziek kind.

Maar geloof me niet op mijn woord:

“De essentie van romantische liefde is een prachtige begin, waarna verdriet en onmogelijkheid de regel kunnen worden.”

Anita Brookner

“Liefdesverhalen zijn alleen geschikt voor de troost van mensen in de waanzin van de puberteit. Geen enkele gezonde volwassen mens kan het echt iets schelen of zo-en-zo al dan niet erin slaagt zijn fysiologische onrust te bevredigen met behulp van een bepaalde persoon of niet.”

Aleister Crowley

“Romantiek is, net als het konijn op de hondenrace, de ongrijpbare, neppe en nooit behaalde beloning die ons, in het belang en het plezier van onze meesters, in veilige cirkels laat rennen en denken.”

Beverly Jones

Laat het konijn zijn gang gaan, want wij zijn gestopt met rondjes rennen en de romantiek achterna te lopen. Romantische idealen zitten ons de werkelijkheid niet meer in de weg. Daarmee breekt de cirkel en zijn we eindelijk vrij.


Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *